Hoe reclame de portemonnee van een scholier beïnvloedt

Geschreven door: Julia Boogaard
Op: 28 mrt 2024
Studeren en Studentlife

Als je maar een paar stappen uit de deur zet, zie je het al. Enorme reclameborden die de leukste en lekkerste artikelen aanprijzen. Het water loopt al in je mond, je hart gaat sneller kloppen en je hand beweegt zich automatisch naar je portemonnee toe. Dus hoe leer je nu waar die rem zit? Volgens mij helemaal links… Of rechts… Nou ja, doet er ook niet toe. Dankzij dit artikel weet je wat er gebeurt zodra je wordt geconfronteerd met reclame en hoe je een figuurlijk kettingslot kunt zetten op je portemonnee. 

Wat is reclame nu precies?

‘Eén plus één gratis!’ ‘50% korting op een groot deel van de collectie!’ ‘Alles voor €5 per stuk!’ Ach ja, je kent ze wel. Je ziet het in foldertjes, op reclameborden, in bushokjes en als je heel ongelukkig bent hoor je zelfs door je Spotify-playlist. En het heeft allemaal maar één doel: de aandacht van arme scholieren trekken en hen te overtuigen dat ze echt die telefoon moeten kopen. Want ja, die is nu voor de helft van de prijs! En niet alleen scholieren hoor, iedereen wordt aangesproken door reclame, of je nu wilt of niet. Maar 14% van de scholieren vindt het moeilijk om zich niet door reclames te laten verleiden. Ze zijn allemaal uit op jouw geld. Het gebeurt online en offline. En er gaat een enorme kracht van reclame uit.

De kracht van reclame

Wat is een goeie pauze nu zonder een hoop eten en drinken? En daar zit al een probleem. Tegenwoordig zijn producten steeds meer op elkaar gaan lijken, en zie je het verschil niet meer. Want wie merkt nu nog het verschil tussen een saucijzenbroodje van de Jumbo en een saucijzenbroodje Albert Heijn? Nou, laat dat maar aan de reclamemakers over. Met die irritante deuntjes en vervelende slogans zorgen ze er bewust voor dat jij in een bepaalde richting wordt geduwd en opeens wel dat verschil tussen twee producten ziet. Ook spelen ze handig in op je gevoel, omdat je die reclame toch opslaat in je brein. En zodra het eenmaal in je hersenen komt, vliegt het geld al snel uit je portemonnee, voordat je het door hebt.

Jongeren gemakkelijk te beïnvloeden?!

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je te beïnvloeden bent. Want wees eens eerlijk, wie knipte er nu geen plaatjes uit speelgoedboeken als de Sint weer in het land was? Dus naarmate je ouder wordt, kun je reclame wel beter herkennen. Maar je wordt nog steeds beïnvloed door subtiele boodschappen. Denk ook aan social media. Die hebben van die leuke algoritmes waardoor de reclames die je te zien krijgt, akelig goed matchen met jouw interesses. En ook influencers verdienen hun brood met adverteren, dus je wordt aan alle kanten ‘aangevallen’. En reclame kent allerlei technieken zoals humor, muziek, celebrities en emoties. Dus ja, helaas zijn ook jij en ik heel makkelijk te beïnvloeden. En zelfs degenen die geen gat in hun hand hebben, worden wel overgehaald door allerlei trucjes uit de trukendoos van de reclamegiganten.

Hoe blijf je ‘Steeds verrassend, altijd voordelig!’ de baas?

Het deuntje van de HEMA, de slogan van de Kruidvat. Je vergeet ze waarschijnlijk nooit meer. Wat kun je nu doen om te voorkomen dat alle reclame ervoor zorgt dat je salaris al uitgegeven is voordat je het binnenkrijgt? Als eerste, leer reclame te herkennen. Het is nu eenmaal overal, maar door bewust tegen jezelf te zeggen dat je niet gaat zwichten voor reclame, ben je alweer een stapje verder bij het uitgeven van je geld vandaan. Vervolgens: wees kritisch over de informatie die je krijgt. Houd je hier maar aan vast: als iets te mooi is om waar te zijn, sorry: maar dan is het ook niet waar. En dit klinkt misschien heel onnodig, maar je kunt ook altijd informatie opzoeken over het product dat ze aanprijzen. En als laatste, vertrouw op je eigen instinct. Laat je niet leiden door de druk van anderen en koop alleen wat je echt nodig hebt en waar je ook blij van wordt. Want liever airpods waar je lang voor gespaard hebt, dan die neppe variant die in dat bushokje hing.

Over Julia Boogaard